Wednesday, March 21, 2012

ေမတၱာ မရိွခင္၊ သစၥာသိျမင္ႏိုင္သလား

စကားဦးနိဒါန္း သစၥာစကား
ဗုဒၶဘုရားရွင္ ထုတ္ေဖာ္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားကို လက္ေတြ ့က်င့္သုံးျပီး ကိုယ္တိုင္သိရန္မွာ အေရးအၾကီးဆုံး လိုအပ္ ခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ သစၥာ မသိက ျဖစ္တာလည္း မသိႏိုင္ပါ။ ျဖစ္တာကို မသိပါက ပ်က္တာကိုလည္း သိလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ျဖစ္ပ်က္ မျမင္လ်င္ အသစ္ စက္စက္ဟု အရာရာတိုင္းကို ထင္ျမင္တတ္ျခင္း အမွတ္မွား (သညာ၀ိပလႅာသ)၀င္လာတတ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို ့ ျဖစ္ရျခင္းမွာ သစၥာေလးပါးကို စနစ္ တစ္က် မက်င့္သုံးႏိုင္ေသာေၾကာင့္ဟု ဗုဒၶ၀ါဒတြင္ ေဟာၾကားထားပါသည္။ သစၥာေလးပါးကို ကိုယ္တိုင္မသိလ်င္လည္း ဘ၀ျပႆနာအေျဖရွာရာတြင္ ေႏွာင့္ေႏွး ၾကံ ့့ၾကာတတ္ပါသည္။


ဘ၀ျပႆနာ ဟူသည္ ေမြး-အုိ-နာ-ေသ-ေ၀း-နီး ႏွင့္ ခုံမင္ တမ္းတ စြဲလန္းရသည့္ အာရုံ ခံစားခ်က္မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။
ေ၀း-ဟူေသာစကားသည္ နွစ္သက္ျမတ္ႏိုးဖြယ္ဟု ထင္ျမင္ရေသာ သက္ရွိ-သက္မဲ ့ အရာမ်ားႏွင့္ ေ၀းကြာ ေနာၾကရျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။ ထို ႏွစ္သက္ ျမတ္ႏိုးဖြယ္ရာမ်ားႏွင့္ မေ၀းခ်င္ဘဲ ေ၀းေနၾကရသူ၊ မခဲြျခင္ဘဲ ခြဲေနၾကရသူ၊ မကြဲခ်င္ဘဲ ကြဲေနၾကရသူ သာမန္ သက္ရွိ သတၱ၀ါတိုင္းတြင္ ဒုကၡ-ဟူေသာ ကိုယ္ ဆင္းရဲျခင္း၊ စိတ္ ဆင္းရဲျခင္း ခံစားခ်က္တို ့စဥ္ဆက္ျပတ္ ျဖစ္ေပၚ လာတတ္ပါသည္။ ဤသေဘာတရားကို ဘ၀ျပႆနာ သို ့မဟုတ္ ဒုကၡဟု ဗုဒၶ၀ါဒက အတိအလင္း ဖြင့္ဆိုပါသည္။
နီး-ဟူေသာ စကားမွာ နွစ္သက္ ျမတ္ႏိုးဖြယ္ဟု ထင္ျမင္ရေသာ သက္ရွိ-သက္မဲ ့ အရာမ်ားႏွင့္ မေတြ ့-မၾကဳံ-မဆုံခ်င္ပါဘဲ ေတြ-ၾကဳံ-ဆုံေနၾကရျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။ တစ္နည္း အားျဖင့္ တစ္ေျမတည္းမွာ အေနနီး ေနၾကရျခင္း၊ မတည့္ အတူေနၾကရျခင္း၊ မတူ-အတူ ေနၾကရျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤ သေဘာ တရားမ်ားကိုလည္း ဗုဒၶ၀ါဒက ဒုကၡဟုပင္ ရွဳ ျမင္ပါသည္။
ေႏွာင့္ေႏွးၾကံ ့ၾကာ ဟူေသာ စကားရပ္သည္ ေမြး-အို-နာ-ေသ-ေ၀း-နီး စေသာ ဘ၀ျပႆနာမ်ားအတြက္ အေျဖမွန္ကို မေတြ ့့ႏိုင္ဘဲ အခ်ိန္ ၾကာျမင့္ ေနျခင္း၊ ေနာက္က်ေနျခင္း၊ သို ့့မဟုတ္ သံသရာ ရွည္ေနရျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။
လွ်ာက္လွမ္းရမည့္ သစၥာလမ္းမအေျဖရွာ-ဟု ဆိုရာတြင္ ေမြး-အို-နာ-ေသ-ေ၀း-နီး-စြဲလန္း တမ္းတ စေသာ ဘ၀ျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းရန္ နည္းလမ္း သို ့မဟုတ္ က်င့္စဥ္ကို ရွာေဖြ ျခင္းျဖစ္ ပါသည္။ အေျဖမွန္ကား အျခားမဟုတ္၊ ရွစ္ပါးမဂၢင္ အျမတ္လမ္းစဥ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဤက်င့္စဥ္ကို အလယ္ အလတ္ လမ္းစဥ၊္ သို ့ မဟုတ္၊ မဇၥ်ိမ ပဋိပဒါဟုလည္း ေခၚႏိုင္ပါသည္။ ဤအလယ္ အလတ္ လမ္းစဥ္တြင္- ၁။ အယူမွန္၊ ကိုးကြယ္ရာမွန္ျခင္း၊ ၂။ အၾကံအစည္ မွန္ျခင္း ၃။ အေျပာမွန္ျခင္း၊ ၄။ အလုပ္ကိစၥ မွန္ျခင္း၊ ၅။ ၀မ္း စာ ရွာေဖြမွဳ မွန္ျခင္း ၆။ ၾကိဳးစားပုံ မွန္ျခင္း ၇။ သတိထားပုံ မွန္ျခင္း နွင့္ ၈။ တည္ျငိမ္ပုံ မွန္ျခင္းဟူေသာ ထပ္တူထပ္မွ် အေရးၾကီးသည့္ စံႏွဳံး ရွစ္မ်ိဳး ပါ၀င္ေနပါသည္။
ဤ "စံ" ရွစ္မ်ိဳးတြင္ တစ္ခုခု လြဲေခ်ာ္ေနပါက သစၥာတရားႏွင့္ ေ၀းကြာေနပါလိမ့္မည္။ သာဓကကို ျပဆိုရလ်င္၊ သာမန္လူသား၊ ေလာကသားမ်ား၏ သည္းေျခ ၾကိဳက္ ္ျဖစ္ေသာ စည္းစိမ္ အားလုံးကို ၊ စြန္ ့့့့ခြာသြားခဲ့သည့္ ေတာၾကီးမ်က္မည္းထဲမွ၊ သိဒၶတၳ ဘုရားေလာင္း၏ ေနာက္ဆုံးဘ၀ ေျခာက္ႏွစ္တာကာလ ကိုယ္ေတြ ့ျဖစ္ရပ္မ်ား သည္ အေကာင္းဆုံး၊ အခိုင္လုံဆုံးေသာ အေထာက္ အထားမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶဘုရားအျဖစ္ကို ေသခ်ာေပါက္ ေရာက္ရွိေတာ့မည့္ ပါရမီရွင္ သိဒၶတၳ ဘုရား ေလာင္း၏ ဘ၀တြင္ "စားကား စား၏၊ မ၀။ သြားကား သြား၏ မေရာက္။ က်င့္ကား က်င့္၏၊ မေပါက္" ဆိုသကဲ့သို ့ အက်င့္သာ စုံေသာ္လည္း၊ အနစ္နာၾကီး နစ္နာေန ခဲ့ရဖူးသည္။ အခ်ိန္သာ ကုန္ေသာ္လည္း ကုန္ရက်ိဳး မနပ္သကဲ့သို ့ျဖစ္ခဲ့ရဖူးသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဤကဲ့သို ့ ျဖစ္ခဲ့ရပါသနည္း။
 ေမတၱာ အေျခခံ ၊သစၥာ အေျဖမွန္အထက္ပါ ေမးခြန္းကို ေမတၱာတရားေတာ္အရ ေမတၱာထားပုံ၊ ေမတၱာပြားပုံ ရွဳေထာင့္မွ ေျဖၾကည့္ႏိုင္လ်င္ သမထ၊ ၀ိပႆနာ တရားမ်ားကို က်င့္ၾကံ၊ ပြားမ်ား၊ ၾကိဳးစား အားထုတ္ေနၾကေသာ ယေန ့ေခတ္ ေယာဂီမ်ားအတြက္ စဥ္းစားစရာမ်ား၊ ျပဳျပင္စရာမ်ားကိုလည္း ေတြ ့ျမင္လာႏိုင္မည္ ျဖစ္သလို၊ ဘ၀ သခၤန္းစာ၊ ဓမၼသံ ေ၀ဂ ယူစရာမ်ားကို ေပးသြားခဲ့ေသာ ေဂါတမ ဗုဒၶဘုရားရွင္အား သိဒၶတၳ ဘုရားေလာင္း ဘ၀မွာပင္၊ ပါရမီရွင္အျဖစ္ႏွင့္ ၾကည္ညိဳႏွစ္ျခိဳက္၊ ဦးခိုက္ ပူေဇာ္ ခံယူထိုက္ပုံမ်ားကို ေတြ ့ျမင္ႏိုင္ၾကပါမည္။
ဗုဒၶ၀ါဒအရ ေမတၱာတရားေတာ္၏ အဓိပၸါယ္ကို ဤသို ့ စ တင္ ဖြင့္ဆိုပါသည္။ 
"အဟံ အ ေ၀ေရာ ေဟာမိ (ငါသည္ ရန္ဘယာေဘး ေ၀းရပါလို၏=May I be free from enmity and danger!)၊ 
အဟံ အ ဗ်ာပေဇၨာ ေဟာမိ(ငါသည္ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ကင္းရပါလို၏=May I be free from mental suffering!)၊
အ နီေဃာ ေဟာမိ (ငါသည္ ကိုယ္ဆင္းရဲျခင္း ကင္းရပါလို၏=May I be free from physical suffering!)၊
အဟံ သုခီ အတၱာနံ ပရိဟရာမိ (ငါသည္ ငါ၏ ခႏၶာကိုယ္ တာ၀န္ကို ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ရပါလို၏=May I take care of myself happily!).
ေမတၱသုတ္တြင္လည္း ဤကဲ့သို ့ ေဟာၾကားထားသည္ကို ေတြ ့ရွိပါသည္။
"န ပေရာ ပရံ နိကုေဗၺထ= Let none deceive another, or လွည့္စားလိုျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ...
နာတိ မေညထ ကတၳစိ န ကဥၥိ=despise any person in any place. အထင္ေသးျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ...
ဗ်ာေရာသနာ ပဋိဃသည=With insult or ill-will, ႏွိပ္စက္လိုျခင္း
နာညမညႆ ဒုကၡ မိေစၦယ်=Let him not wish any harm to another." အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ...
သိဒၶတၳ ဘုရားေလာင္းသည္ အစား အေသာက္ကို တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာ့ခ်၍ လုံး၀ မစားေတာ့သည္ အထိ က်င့္ခဲ့၏။ အိပ္စက္ နားေန ျခင္းကိုလည္း ေလွ်ာ့ခ်ခဲ့၏။ မအိပ္ဘဲ၊ မစားဘဲလည္း ေနခဲ့၏။ သူ ့ေခတ္သူ ့အခါအရ လူသိမ်ားခဲ့ေသာ အက်င့္ေပါင္းစုံကိုလည္း က်င့္ခဲ့၏။ ဥပမာအားျဖင့္ ေနပူျပင္မွာ အိ္ပ္ျခင္း၊ ေအးစက္လြန္းသည့္ ေရထဲကို ငုတ္ဆင္း၍ ေရခ်ိဳးျခင္း၊ ဆူး ေမြ ့ရာမွာ နားေန အိပ္စက္ျခင္း စသည့္ အက်င့္မ်ားကို စုံလင္ေအာင္ က်င့္ခဲ့ဖူး၏။ မဇၥ်ိမ ပဋိပဒါ လမ္းစဥ္ကို ေတြ ့ရွိျပီးေနာက္တြင္ ယခင္က က်င့္သုံးခဲ့ေသာ အက်င့္မ်ားသည္ မိမိကိုယ္ကို အလိုလိုက္ျခင္း ႏွင့္ မိမိကိုယ္ကို ႏွိပ္စက္ေနျခင္းမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းေဟာၾကားခဲ့ပါသည္။ နန္းေတာ္ထဲတြင္ ေနခဲ့စဥ္က ဘ၀သည္ မိမိကိုယ္ကို အလိုလိုက္ျခင္း (ကာမ သုခလႅိကာႏုေယာဂ)လမ္းစဥ္ႏွင့္ ထင္ထင္ရွားရွား ဆက္ႏြယ္ေနခဲ့၏။ ေတာထြက္၍ ေျခာက္ႏွစ္တာကာလ တရားရွာမွီးေနခ်ိန္တြင္မူ မိိမိကိုယ္ကို ႏွိပ္စက္ျခင္း (အတၱ ကိလ မထာႏုေယာဂ)လမ္းစဥ္ေအာက္တြင္ ေရာက္ေနျပန္၏။ ထို ့ေၾကာင့္ ေမတၱာ တရားေတာ္လာ ကိုယ္ဆင္းရဲျခင္း၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ကင္းေ၀းရန္ႏွင့္၊ မိမိ ကိုယ္ကို ခ်မ္းသာစြာ က်င့္ေဆာင္ ေနထိုင္ရန္ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားသည္ တစ္ခုေသာ အခ်ိန္ အတိုင္းအတာအထိ ေပ်ာက္ကြယ္ေနခဲ့ဖူး၏။ သိဒၶတၳ ဘုရားေလာင္းသည္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ တရားဓမၼရွာမွီးရာတြင္ မည့္သူ ့ကိုမွ အထင္ မေသးခဲ့ပါ။ သို ့ေသာ္ သူ ့ဆရာသမားမ်ား အေပၚတြင္ ရိုးသားစြာ အထင္ၾကီးခဲ့ပါသည္။ ထို ့ေၾကာင့္လည္း ဆရာသမားမ်ား၏ ညႊန္ၾကားသမွ် လိုက္နာ၊က်င့္သုံးခဲ့ပါသည္။ သိဒၶတၳ ဘုရားေလာင္း ေမွ်ာ္မွန္းထားသည့္ ဗုဒၶ အျဖစ္ကို ေရာက္သည္အထိကား သူ ့ဆရာသမ်ားမ်ားက မညႊန္ၾကား၊ မသင္ၾကား ႏိုင္ခဲ့ၾကပါ။ သူတို ့ထံတြင္ ဘုရားျဖစ္နည္း မရွိေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ ထို ့ေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဘုရားရွင္က "န ေမ အာစရိေယာ အတၳိ"(ငါ့မွာ ဆရာ မရွိဘူး=ငါ ဘုရားျဖစ္လာတာ ဘယ္သူ ့ အကူအညီမွ မပါဘဲ ငါကိုယ္တိုင္ ရွာေဖြ ေတြ ့ရွိခဲ့တဲ ့ မဇၥ်ိမ ပဋိပဒါ နည္းနဲ ့ ဘုရားျဖစ္လာတာ)ဟု ဥပက ပရဗိုဇ္၏ အေမးကို ေျဖခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ မိမိကိုယ္ကို ေမတၱာထားရွိျခင္းဟူေသာ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ ဆက္စပ္မိသည့္ အခ်ိန္တြင္ သိဒၶတၳ ဘုရားေလာင္းသည္ ယခင္ကႏွင့္မတူေတာ့ပါ။ အစားအေသာက္ကို ပုံမွန္ ျပန္လည္၍ မွီ၀ဲခဲ့၏။ အာဟာရ မ်ွတလာခဲ့၏။ က်န္းမာ ျပည့္ျဖိဳးလာခဲ့၏။ တရားဘာ၀နာ အလုပ္ကို အစြန္းလြတ္ေအာင္ က်င့္သုံး လုပ္ေဆာင္လာခဲ့၏။ မိမိကိုယ္ကို ေမတၱာအေျခခံျဖင့္ ျပည္လည္ တည္ေဆာက္ခဲ့သျဖင့္ စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာစြာျဖင့္ သစၥာလမ္းမေပၚသို ့ ေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္ခဲ့ျပီး၊ ဗုဒၶ ဘုရားအျဖစ္သို ့ ေရာက္ရွိခဲ့၏။ သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားကုိလည္း ေလာက ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ေဟာၾကားထားေတာ္မူခဲ့၏။
ေယာဂီ တို ့ ပြားမ်ားစရာ ေမတၱသုတ္ ေဒသနာ 
အထက္တြင္ ဆိုခဲ့ျပီးေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားတြင္ သမထ၊ ၀ိပႆနာတရား ပြားမ်ား အားထုတ္ေနၾကသည့္ ယေန ့ေခတ္ ေယာဂီသူေတာ္စင္မ်ား အထူးသတိထားရမည့္ အခ်က္မ်ားလည္း ပါ၀င္ေနပါသည္။ ေမတၱာ ေဒသနာေတာ္အရ ေယာဂီ (ရဟန္းေယာဂီ၊ လူ ေယာဂီ)မ်ားသည္ မိမိကိုယ္ကို အထင္ၾကီးျခင္း (အဓိမာန) (အတၱုဳကံၠသန)ႏွင့္ အျခားေသာ ေယာဂီမ်ားကို အထင္ေသးျခင္း (ပရ၀မၻန) မ်ား မျဖစ္မိေစရန္ သတိျပဳသင့္ၾကပါသည္။ အထင္ေသးျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ...ဟူေသာ ေမတၱာ ေဒသနာေတာ္အရ တရားရွာမွီးသူ ေယာဂီအခ်င္းခ်င္း မည္သည့္ တရားရိပ္သာက ေယာဂီကိုမွ အထင္မေသးေကာင္း၊ အထင္မေသးသင့္ပါ။ တစ္ဖက္သားကို အထင္ေသးေနသမွ် တရားထူးမရႏိုင္ဟု ဆိုက ဆိုႏိုင္ေကာင္း မည္ထင္ပါသည္။ ဤအခ်က္ကို ေကာင္းစြာ အထူးသတိျပဳရန္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေယာဂီ တစ္ေယာက္အေနျဖင့္ သမာသမတ္က်ေသာ ဆရာသမားကို အထင္ၾကီးျခင္းသည္ ေလးစားျခင္း အဓိပၸါယ္ကို ေဆာင္ႏိုင္ေသာ္လည္း၊ မိမိကိုယ္ကို အထင္ၾကီးျခင္းသည္ အစြန္းတရားဖက္သို ့ ေရာက္ရွိသြားတတ္ပါသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ ေမတၱာသုတ္လာ အေျခခံ စည္းကမ္းမ်ားကို စနစ္တက် ေလ့လာထားသင့္ပါသည္။
ေမတၱာ အျခခံ စည္းကမ္းမ်ားမွာ-
၁။ ေမတၱာတရာ ပြားႏိုင္စြမ္းသူ ျဖစ္ရမည္
၂။ ေျဖာင့့္မတ္ ရမည္
၃။ အထူး ေျဖာင့္မတ္ရမည္
၄။ အဆုံးအမကို နားေထာင္ လိုက္နာတတ္သူ ျဖစ္ရမည္
၅။ သိမ္ေမြ ့ ညင္သာသူ ျဖစ္ရမည္
၆။ မာန မၾကီးသူ ျဖစ္ရမည္ ၇။ ေက်နပ္လြယ္သူ၊ ေရာင့္ရဲလြယ္သူ ျဖစ္ရမည္
၈။ ျပဳစုရ၊ လြယ္ကူသူ၊ ဇီဇာ မေၾကာင္သူ ျဖစ္ရမည္
၉။ အျခားကိစၥ နည္းပါးသူ ျဖစ္ရမည္
၁၀။ ၀န္ထုပ္ ၀န္ပိုး မျဖစ္သူ၊ တဖက္သားကို တာ၀န္မၾကီးေစသူ ျဖစ္ရမည္္
၁၁။ ဂုဏ္သိကၡာကို ေစာင္းထိန္းသူ ျဖစ္ရမည္
၁၂။ ရင့္က်က္သူ ျဖစ္ရမည္
၁၃။ အသင္းအပင္း၊ အေပါင္းအသင္း၊ မိသားစု အေပၚ တပ္မက္တြယ္တာျခင္း ကင္းရမည္
၁၄။ ပညာရွင္မ်ားကဲ့ရဲ ့မည့္ အလုပ္ကို ေရွာင္ရမည္
၁၅။ လွည့္စားျခင္း ကင္းရမည္
၁၆။ အထင္းေသးျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းေနရမည္
၁၇။ ႏွိပ္စက္လိုျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းေနရမည္
ဤအခ်က္မ်ားသည္ သစၥာလမ္းမၾကီးအတြက္ လိုအပ္ေသာ အုတ္ျမစ္မ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ ေမတၱာ အေျခခံ ရွိျပီးမွသာ သစၥာ အေျဖမွန္ကို ရရွိပါလိမ့္မည္။ ေမတၱာပါေသာ လမ္းခရီးသည္သာ သစၥာတရားႏွင့္ ထို သစၥာတရားကေပးေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ လြတ္ေျမာက္ျခင္း အရသာ (၀ိမုတၱိရသ)ကို ေပးႏိုင္ပါသည္။
ေမတၱာစြမ္းအားႏွင့္ စည္းလုံးညီညြတ္ေရးအေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ေရာက္ရွိေနၾကသည့္ ျမန္မာအမ်ားစုသည္ မိမိတို ့ေရာက္ေလရာ ျမိဳ ့၊ နယ္ပယ္၊ ေဒသတိုင္းလိုလိုတြင္ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ အတြက္ အားတက္သေရာ ေဆာင္ရြက္ၾကပါသည္။ အလွဴပြဲတိုင္းတြင္လည္း ျမန္မာအမ်ား လာေရာက္စုေပါင္း၍ တတ္အားသမွ် အလွဴဒါန ျပဳၾကပါသည္။ ဒါန အရာတြင္ လက္မေႏွးေသာ အာဂျမန္မာမ်ားပင္ျဖစ္ၾကပါသည္။ ကာယကံ ေမတၱာ အားေကာင္းသည္ဟု ဆိုရမည္ထင္ပါသည္။ အေကာင္းေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနသည္ေတာ့လည္း မဟုတ္ပါ။ သို ့ေသာ္ ျမန္မာ အမ်ားစု၏ အားနည္းခ်က္မွာ ၀စီကံ ေမတၱာတရား မထားတတ္ၾကျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ အထူးအားျဖင့္ စကားေျပာရာတြင္ အလိုက္မသိ၊ စည္းကမ္း မရွိၾကပါ။ ဥပမာအားျဖင့္ "ကိုယ္ပိုင္ အိမ္နဲ ့ ေနတာလား၊ အခန္းငွါးျပီး ေနတာလား၊ ဒီကားကို ဘယ္တုန္းက ၀ယ္လိုက္တာလဲ၊ အလုပ္က ဘာလဲ၊ ဘာ လုပ္တာလဲ၊ ပိုက္ဆံ ဘယ္ေလာက္ရသလဲ၊ ဒီကို ဘယ္လို  ေရာက္လာတာလဲ၊ ဘယ္သူက ေခၚတာလဲ၊"စသည္ျဖင့္ "လဲ" ေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ "လား"ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ေမးခြန္းမ်ားကို အဆက္မျပတ္ ဒလစပ္ ေမးတတ္ၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို ေမးခြန္းမ်ားထဲတြင္ ထူးဆန္းစြာပင္ ပါ မလာတတ္သည့္ ေမးခြန္းတစ္ခုမွာ " ဘာမ်ား အကူအညီေပးရဦးမလဲ"ဟူေသာ စိတ္ပါ လက္ပါ ေမးသင့္သည့္ ေမးခြန္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ မေမးသင့္ေသာ ေမးခြန္းမ်ားတြင္ ပုံမွန္ အသိ တစ္ေယာက္အတြက္ ျပႆနာ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ္လည္း ထို အလိုက္မသိ ေမးလိုက္သည့္ ေမခြန္းမ်ားသည္ အေမးခံရသူကို အေနက်ဥ္းၾကပ္ေအာင္၊ စိတ္ ကသိကေအာက္ ျဖစ္ေအာင္လုပ္လိုက္သကဲ့သို ့ ျဖစ္ေနပါသည္။ မေျဖခ်င္လ်င္ရေသာ္လည္း မိမိတို ့ ေရာက္ရွိေနေသာ လူ ့အသိုင္းအ၀န္း၏ ယဥ္ေက်းမွု "စံ" အရ ေမးသင့္ေသာ ေမးခြန္းမ်ား မဟုတ္ေၾကာင္း သိထားသင့္ပါသည္။ စည္းလုံးညီညြတ္ေရးမ်ား ရသင့္သေလာက္ မရဘဲ ျဖစ္ေနရသည့္ အေၾကာင္းမ်ားစြာထဲတြင္ ဤကဲ့သို ့ အေျပာအဆုိ မဆင္ျခင္မွဳမ်ားလည္း ပါ၀င္ေနပါသည္။ ဤစကားမ်ိဳး ေမးခြန္းမ်ိဳး အေျပာခံရ၊ အေမးခံရသည့္ ေနရာသည္ ဘာသာေရး ေက်ာင္းျဖစ္ေနလ်င္ အလိုက္မသိ ေမးလိုက္သည့္ ေမးျမန္းသူကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အေမးခံရသူက ထို ဘာသာေရးေက်ာင္းကို မလာခ်င္ဘဲ ျဖစ္သြားတတ္ပါသည္။ အမွန္စင္စစ္ အေမးအျမန္းထူသူႏွင့္သာ သက္ဆိုင္၍ ဘာသာေရးေက်ာင္းႏွင့္ လုံး၀ မဆိုင္ပါ။ ဤ ေနရာတြင္ အေမးခံရသူ အေနျဖင့္ ဘာသာေရးေက်ာင္းနွင့္ ပုဂၢိဳလ္ေရး ကိစၥကို ခြဲျခားနားလည္သင့္ပါသည္။ ဘာသာေရးေက်ာင္းသည္ ပုဂၢိဳလ္ေရး ကိစၥမ်ားေၾကာင့္ ကြ်ဲ ႏွစ္ေကာင္ၾကားက ေျမစာပင္ မျဖစ္စေကာင္းပါ။ ဤအေျပာမ်ိဳး ေမးခြန္းမ်ိဳးကို ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္လ်င္ ေမတၱာ ၀စီကံလည္း အားေကာင္းလာႏိုင္ပါသည္။ စည္းလုံးညီညြတ္ေရးအတြက္ အားေဆးတစ္ခြက္လည္း ျဖစ္လာပါမည္။
ေမတၱာတရာႏွင့္ အထင္ေသးသည့္ စိတ္ထားတစ္ဖက္သားကို အထင္ေသးတတ္သည့္ စိတ္ထားသည္ ေမတၱာတရာ၏ ဆန္ု ့က်င္ဘက္ျဖစ္ပါသည္။ ပူေလာင္ျခင္း ေဒါသကို ျဖစ္ေစပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ ေ၀ယ်ာေ၀စၥကုသိုလ္ ယူေနသူကို သန္ ့ရွင္းေရး အလုပ္သမား (Janitor/Housekeeper) အျဖစ္ ျမင္၍ အထင္အျမင္ေသးတတ္သည့္ စိတ္ဓာတ္ရွိသူမ်ားကိုလည္း ေတြ ့ရတတ္ပါသည္။ ေ၀ယ်ာေ၀စၥ ကုသိုလ္ရွင္အေနျဖင့္ "ငါလုပ္ေနတာဟာ ကံ ႏွင့္ ကံ၏ အက်ိဳးတရား ရွူေထာင့္ကၾကည့္လ်င္ သူ ့ အေျပာအဆိုု၊ သူ ့ အမူအရာ၊ သူ ့စိတ္ေန စိတ္ထားထက္ အဆင့္ျမင္တယ္" ဟူေသာ နားလည္မွဳျဖင့္ လုပ္ျမဲ အလုပ္ကို ဆက္လုပ္ရန္သာျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို ့ စိတ္ထားမ်ိဳးျဖင့္ တုန္ ့ျပန္မွလည္း ေဒါသ အပူမီးကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ဂရင္းကဒ္ မရွိလို ့ အထင္ေသးခံရျခင္း၊ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား မဟုတ္လို ့ အထင္ေသးခံရျခင္း၊ အိမ္ပိုင္ရွင္ မဟုတ္လို ့ အထင္ေသးခံရျခင္း၊ အခန္းငွါးေနရသူျဖစ္လို ့ အထင္ေသးခံရျခင္း၊ ေတာလမ္းက ျဖတ္လာသူျဖစ္လို ့ အထင္ေသးခံရျခင္း၊ ကား အသစ္ မစီးႏိုင္သူျဖစ္လို ့ အထင္ေသးခံရျခင္း၊ မဲေပါက္ျပီး ေရာက္လာသူ မဟုတ္လို ့ အထင္ေသးခံရျခင္း စသည့္ အထင္ေသးျခင္းေပါင္းမ်ားစြာသည္ ေမတၱာ၏ ဆန္ ့က်င္ဘက္ျဖစ္၍ အကုသိုလ္မ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ အျပစ္လည္းျဖစ္၍၊ မေကာင္းက်ိဳးကိုလည္း ေပးပါသည္။ထို ့ ေၾကာင့္ အျပစ္ကင္းစင္ျပီး ေကာင္းက်ိဳးေပးသည့္ အထင္ေသးျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ..ဟူေသာ ေမတၱာ တရားကို ပထမဦးစြာ ပြားမ်ားၾကရပါမည္။ ဤနည္းအားျဖင့္သာ ျမန္မာတို ့၏ စည္းလုံး ညီညြတ္ေရးကိုလည္း ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ၾကပါမည္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆိုရပါမူ ေမတၱာတရားသည္ သစၥာသမားတို ့အတြက္ ေရွ ့ေျပးလိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေမတၱာ မရွိခင္၊ သစၥာ မသိျမင္ႏိုင္ဟု ဆိုရလိမ့္မည္ထင္ပါသည္။ ေမတၱာ မပြားမီ တရားအားထုတ္ေသာ ရဟန္းမ်ား၏ အခက္အခဲ ျဖစ္ရပ္မ်ားကိုလည္း ေမတၱသုတ္ေတာ္ နိဒါန္းတြင္ ၾကည္ညိဳ ပူေဇာ္ႏိုင္ၾကပါသည္။

အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ
အရွင္

No comments:

Post a Comment